Najlepszy kwartał w historii Tesli

Najlepszy kwartał w historii Tesli
Elon-Musk.Fot. Heisenberg Media, flickr cc

W ostatnim kwartale Tesla znacząco zwiększyła sprzedaż swoich elektrycznych Modeli S i X. Prawdziwym przełomem ma być jednak dopiero wprowadzenie na rynek Modelu 3, dzięki czemu szef amerykańskiej firmy Elon Musk chce osiagnąć sprzedaż na poziomie pół miliona aut rocznie. Przygotowując się do uruchomienia sprzedaży Modelu 3, Tesla nie przestaje inwestować, przez co w dalszym ciągu przynosi duże straty. Tylko w tym roku Tesla ma wydać na inwestycje związane z uruchomieniem sprzedaży Modelu 3 kwotę rzędu 2,25 mld dolarów. 

W III kwartale br. Tesli udało się dostarczyć około 24,5 tys. samochodów elektrycznych, z czego 15,8 tys. stanowiły dostawy Modelu S (sprzedawanego już także w wersji z baterią o pojemności 60 kWh), a 8,7 tys. – Modelu X. Do tego wyniku zaliczono tylko dostarczone auta, zaznaczając, że na koniec ostatniego kwartału około 5,5 tys. aut było w trakcie dostawy. 

To znaczący wzrost w porównaniu do II kwartału, w którym zrealizowano 14,4 tys. dostaw, z czego 9,7 tys. stanowiły dostawy Modelu S.

REKLAMA

W I kwartale br. Tesli nie udało się zrealizować przyjętego planu w zakresie sprzedanych aut, za co obwiniono poddostawców, którzy mieli nie dostarczyć na czas zamówionych części dla Modelu X. Problemy miały zostać rozwiązane w ostatnim tygodniu marca, gdy produkcja powróciła do założonego wolumenu 750 egzemplarzy na tydzień.

Tesla przyjęła, że dostarczy w I kwartale br. 16 tys. Modeli S i X, podczas gdy udało się zrealizować 14 820 dostaw, z czego 2,4 tys. przypadło na Model X (przeciętna cena sprzedawanych Modeli X jest o 15 proc. wyższa od Modelu S). Natomiast w IV kwartale 2015 r. Tesla dostarczyła 17,4 tys. aut, w tym 208 Modeli X.

W 2015 r. amerykański producent aut elektrycznych wszedł na poziom kwartalnych dostaw powyżej 10 tys. egzemplarzy, podczas gdy jeszcze w 2013 roku realizowano około 5 tys. dostaw na kwartał.

Amerykański producent aut elektrycznych chwali się również rosnącą produkcją.

Tesla podaje, że w III kwartale br. wyprodukowała niemal 25,2 tys. samochodów elektrycznych w porównaniu do 18,3 tys. w II kwartale br. Plan to zwiększenie produkcji w IV kwartale 2016 r. do 2,4 tys. aut tygodniowo.

REKLAMA

Na ostatni kwartał 2016 r. firma Elona Muska prognozuje dostawy na nieco wyższym poziomie niż w III kwartale i utrzymuje cel na drugą połowę br. dostawy 50 tys. samochodów elektrycznych. W przypadku osiągnięcia tego celu Tesla może się zbliżyć do przyjętego na cały 2016 rok poziomu sprzedaży 80-90 tys. aut. 

Elon Musk przyjął cel sprzedaży 500 tys. samochodów elektrycznych rocznie już w roku 2018. Osiągnięcie takiego poziomu będzie możliwe dzięki wprowadzeniu na rynek nowego, najtańszego dotąd modelu Tesli. Model 3 ma trafić do pierwszych klientów w przyszłym roku i będzie o połowę tańszy od Modelu S.

Termin uruchomienia sprzedaży Modelu 3 zależy od terminowego zrealizowania największej inwestycji Tesli, czyli ogromnej fabryki baterii tzw. Gigafactory.

Ostatnio Elon Musk uruchomił oficjalnie produkcję baterii w Gigafactory, jednak na razie jest ona gotowa tylko w kilkunastu procentach. W 2018 r. w Gigafactory mają powstawać baterie o pojemności do 35 GWh/rok. Tyle potrzeba, aby zrealizować plan sprzedaży Modelu 3.

Cel, który przyświeca inwestycji w Gigafactory, to obniżenie o 1/3 do roku 2018 kosztu baterii, który w przypadku Tesli ma już teraz być najniższy na rynku, wynosząc poniżej 200 dol./kWh.

W ostatnio podanej informacji Tesla nie wskazuje jeszcze wyników finansowych za III kwartał. We wcześniejszym kwartale kalifornijska firma odnotowała przychody w ujęciu GAAP na poziomie 1,3 mld dolarów, co jest wynikiem lepszym o 31 proc. w porównaniu do II kwartału 2015 r. Marża w ujęciu GAAP w II kwartale br. wyniosła 21,6 proc.

W II kwartale firma Elona Muska odnotowała stratę netto (GAAP) w wysokości 293 mln dolarów (150 mln dolarów w ujęciu non-GAAP). Jednocześnie w tym samym kwartale wydatki na inwestycje w linie produkcyjne i budowę Gigafactory wyniosły 295 mln dolarów. Tylko inwestycje związane z uruchomieniem sprzedaży Modelu 3 mają kosztować w tym roku w sumie około 2,25 mld dolarów. 

red. gramwzielone.pl