Szczecin: na razie brak pożyczek na zakup elektrycznych aut
WFOŚiGW w Szczecinie jako pierwszy w Polsce wojewódzki fundusz ochrony środowiska uruchomił program, w którym można pozyskać preferencyjne finansowanie na zakup auta elektrycznego. Jak informują przedstawiciele szczecińskiego Funduszu, zainteresowanie programem jest, ale na razie brakuje efektów w postaci podpisanych umów.
WFOŚiGW w Szczecinie jest pionierem w naszym kraju w zakresie finansowania ekologicznych inwestycji. Najpierw – jako jedyny z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska – wyszedł ze swoją ofertą do potencjalnych odbiorców, uruchamiając w największych miastach woj. zachodniopomorskiego punkty obsługi, a ostatnio – jako pierwszy WFOŚiGW w kraju – umożliwił w ramach jednego ze swoich programów pozyskanie preferencyjnej pożyczki, z której mogą skorzystać osoby zainteresowane zakupem samochodu elektrycznego.
Możliwości sfinansowania zakupu osobowego auta elektrycznego w szczecińskim Funduszu to pożyczka oprocentowana na 2 proc., udzielana do maksymalnej wysokości 150 tys. zł i przy okresie spłaty rozłożonym na 5 lat.
Kilka tygodni po uruchomieniu tego programu wpłynęło kilkadziesiąt wniosków od osób zainteresowanych wstępnie zakupem auta elektrycznego i sfinansowaniem go z preferencyjnej pożyczki udzielonej przez WFOŚiGW w Szczecinie. Na razie nie podpisano jednak żadnej umowy, a dużo większym zainteresowaniem beneficjentów programu WFOŚiGW w Szczecinie cieszy się montaż domowych instalacji fotowoltaicznych czy pomp ciepła, w przypadku których również przyznawane są preferencyjne pożyczki i w przypadku których codziennie podpisywane są umowy na dofinansowanie.
Co może zniechęcać mieszkańców woj. zachodniopomorskiego do zakupu auta elektrycznego – mimo możliwości pozyskania oferowanej przez WFOŚiGW w Szczecinie pożyczki, która jest oprocentowana tylko na 2 proc., czyli na poziomie zbliżonym do corocznej inflacji?
Jak tłumaczy portalowi Gramwzielone.pl Sebastian Kaczmarek, dyrektor ds. środków krajowych w WFOŚiGW w Szczecinie, temat preferencyjnego finansowania na zakup auta elektrycznego wzbudza zainteresowanie mieszkańców województwa zachodniopomorskiego, którzy odwiedzają punkty obsługi klienta WFOŚiGW, jednak od decyzji o zakupie takich pojazdów powstrzymują ich dwa podstawowe czynniki.
Pierwszy to brak aut elektrycznych w ofertach samochodowych dealerów, a drugi to brak publicznej infrastruktury do ładowania – w czym przedstawiciel WFOŚiGW w Szczecinie upatruje zadania dla lokalnych władz.
W efekcie, w tym roku WFOŚiGW w Szczecinie nie powinien już podpisać żadnej umowy dotyczącej preferencyjnej pożyczki na zakup samochodu elektrycznego, ale następna możliwość na pozyskanie środków ze szczecińskiego Funduszu na zakup elektrycznego auta powinna się pojawić w przyszłym roku.
W samym Szczecinie zarejestrowanych jest obecnie około 20 samochodów elektrycznych, które można naładować w dwóch dostępnych na terenie miasta publicznych stacjach ładowania.
red. gramwzielone.pl