Więcej autobusów elektrycznych w Warszawie
Elektryczne autobusy Ursusa dołączą do floty elektryków Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, w skład której wchodzą już autobusy elektryczne Solarisa, a także testowane pojazdy chińskiej firmy BYD.
Do przetargu na dostawę do Warszawy 10 elektrycznych autobusów zgłosiły się trzy firmy. Solaris Bus & Coach złożył ofertę wartą 26,43 mln zł, konsorcjum 2G Bus & Coach z Bydgoszczy złożyło ofertę na 23,58 mln zł, a konsorcjum Ursus Bus zaproponowało ofertę wartą 24,98 mln zł.
Ostatecznie przetarg wygrało konsorcjum Ursus Bus, w skład którego wchodzą firmy Ursus S.A., AMZ Kutno oraz Ursus Bus.
Autobusy elektryczne mają zostać dostarczonen w ciągu 34 tygodni od dnia podpisania umowy. Dołączą do posiadanej przez MZA 10 elektrycznych Solarisów Urbino 12.
Obecnie MZA w Warszawie testują autobus hybrydowy Volvo 7900 Hybrid. Dwuletnie testy mają dać odpowiedź, czy zakup tego typu pojazdów byłby ekonomicznie uzasadniony. MZA dodaje, że dzięki użyciu dodatkowego silnika elektrycznego spalanie oleju napędowego w hybrydowym autobusie można zredukować o 25 proc., a nawet – jak zapewniają twórcy nowych konstrukcji – o 40 proc.
W tym roku stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe wypożyczyły ponadto dwa elektryczne autobusy chińskiej firmy BYD.
Co ciekawe, warszawskie MZA zamówiły też Solarisy wyposażone w zamontowane na dachu moduły fotowoltaiczne. W sumie w ramach kontraktu z firmą Solaris zamówiono 60 przegubowców i 20 autobusów klasy maxi, tj. o długości 12 metrów. Umieszczone na dachach panele fotowoltaiczne zapewniają autobusom dodatkowe źródło zasilania (przegubowce mają panele PV o mocy 1,5 kW, a dwunastometrowe – 1 kW).
Warszawski przewoźnik informuje, że do roku 2030 połowa taboru przedsiębiorstw komunikacji miejskiej musi zmienić napęd na niskoemisyjny, to znaczy taki, który jest przyjazny dla środowiska.
Wcześniej MZA w Warszwie informowały, że nowe autobusy – poza łączem typu plug in (ładowanie do specjalnego gniazda) – zostaną fabrycznie wyposażone w pantografy, które umożliwią doładowanie energii na pętli. Pierwsza napowietrzna ładowarka pojawi się na pętli Spartańskiej, a docelowo takich pantografów ma być w Warszawie kilkanaście.
Nowe pojazdy będą stacjonowały na terenie zajezdni „Woronicza”, która została dostosowana do zapewnienia odpowiedniej ilości energii do ładowania elektrobusów.
Ursus, który wygrał przetarg na dostawę 10 autobusów elektrycznych do Warszawy, ma w swojej ofercie dwa elektryczne autobusy – Ursus City Smile oraz Ursus Ekovolt, a ostatnio zapowiedział uruchomienie produkcji uniwersalnego elektrycznego pojazdu, który ma służyć do realizacji usług transportowych czy komunalnych.
Ursus zamknął I kw. br. skonsolidowanymi przychodami na poziomie 74,36 mln zł, odnotowując 6,3 proc. spadku r/r, przy ponad 10 proc. wzroście przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym i czasowym spowolnieniu sprzedaży za granicą. Zysk netto grupy wzrósł o 4,1 proc. do poziomu 4,65 mln zł.
gramwzielone.pl