Od dzisiaj elektryczne Solarisy jeżdżą po Krakowie

Od dzisiaj elektryczne Solarisy jeżdżą po Krakowie
Fot. MPK SA w Krakowie

Od piątku, 2 września, na linii nr 154 łączącej Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym będą kursować cztery nowe autobusy elektryczne, które zamówiło MPK SA w Krakowie. Zastąpią one na tej linii autobusy elektryczne, które krakowski przewoźnik wypożyczał od kilku producentów.

Cztery nowe, bardzo ciche i całkowicie bezemisyjne autobusy Urbino electric dostarczyła do Krakowa firma Solaris Bus & Coach SA. Wartość autobusów to 7,5 mln zł.

Pojazdy są wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh.  Będzie można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

REKLAMA

Pojazdy mają długość 8,9 m i mogą jednorazowo przewieźć do 48 pasażerów. Oprócz tego, że są bardzo przyjazne dla środowiska to zapewniają bezpieczną i komfortową podróż. Nowe autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy i nowoczesny system informacji pasażerskiej.

REKLAMA

– Mieszkańcy Krakowa z autobusów elektrycznych mogą korzystać już od prawie 2,5 roku. Do tej pory były to autobusy wypożyczane od różnych producentów. Teraz oddajemy do ich dyspozycji cztery nowe autobusy elektryczne, które kupiliśmy. W naszych planach jest zamówienie kolejnych takich ekologicznych pojazdów – zapewnia Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

MPK SA w Krakowie eksploatuje autobusy elektryczne już od 29 kwietnia 2014 roku. Wypożyczone od kilku producentów pojazdy od tego dnia cały czas kursowały na linii nr 154 łączącej Dworzec Główny Zachód z Prądnikiem Białym. Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym funkcjonowała regularna linia obsługiwana autobusami z napędem elektrycznym.

Zakup czterech nowych autobusów elektrycznych to pierwsze, ale nie ostatnie zamówienie tego rodzaju pojazdów przez krakowskiego przewoźnika. Obecnie trwa procedura przetargowa na dostawę 20 nowych autobusów elektrycznych, w tym 17 autobusów o długości 12 metrów i trzech pojazdów przegubowych o długości 18 metrów.

Jeszcze w tym roku na ulice Krakowa wyjedzie także 12 autobusów hybrydowych wyposażonych w silnik spalinowy i elektryczny.

red. gramwzielone.pl /MPK SA w Krakowie