KE proponuje strategię dla niskoemisyjnego transportu

KE proponuje strategię dla niskoemisyjnego transportu
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Komisja Europejska przedstawiła wczoraj założenia nowej strategii, której celem jest budowa europejskiego systemu niskoemisyjnego transportu. Bruksela podkreśla, że wdrożenie tej strategii ma zapewnić Unii Europejskiej „konkurencyjność i zdolność do odpowiadania na rosnące potrzeby mobilności ludzi i towarów”.

Obecnie w Unii Europejskiej transport bazuje aż w 94-procentach na ropie. To jednak ma się zmienić dzięki przygotowanej przez unijnych urzędników strategii niskoemisyjnego transportu. Cel to ograniczenie importu ropy i zwiększenie udział technologii niskoemisyjnych do ok. 15-17 proc. do roku 2030.

Komisja Europejska chce, aby strategia w kierunku niskoemisyjnego transportu opierała się na kilku filarach – rosnącej wydajności, wdrażaniu alternatywnych napędów bazujących na biopaliwach czy elektryczności generowanej z OZE, a także wdrażaniu przez miasta i lokalne samorządy zachęt do inwestowania w niskoemisyjny transport i ograniczeń ruchu drogowego – poprzez transport publiczny, car-sharing lub car-pooling.

REKLAMA
REKLAMA

KE podkreśla, że potrzebna jest także poprawa w zakresie spalania w tradycyjnych silnikach, zanim możliwe będzie zbudowanie systemu transportowego bazującego w całości na bezemisyjnych technologiach.

Bruksela zapewnia jednocześnie, że jest otwarta na finansowanie inicjatyw z zakresu niskoemisyjnego transportu z tzw. planu Junckera, a w ramach funduszu EFSI (European Structural and Investment Fund) na ten cel zarezerwowano 70 mld euro finansowania. Dodatkowo w ramach unijnego programu Horyzont 2020, mającego promować wdrażanie innowacyjnych technologii europejskich firm w zakresie m.in. energii, w tym obszarze do dyspozycji potencjalnych beneficjentów jest 6,4 mld euro. 

gramwzielone.pl