Wypożyczalnia elektryków we Wrocławiu. Aktualizacja planu

Wypożyczalnia elektryków we Wrocławiu. Aktualizacja planu
Fot. UM Wrocław

Wrocław przygotowuje się do wdrożenia systemu wypożyczalni samochodów elektrycznych, wzorowanego choćby na paryskim systemie Autolib. Miałby on ruszyć na przełomie 2016 i 2017 r. Na razie jednak wrocławscy urzędnicy zapowiadają rewizję przyjętych wcześniej ekonomicznych założeń tego przedsięwzięcia.

Władze stolicy Dolnego Śląska mówią o pomyśle systemu wypożyczania miejskich, elektrycznych aut już od dłuższego czasu. W sierpniu 2015 r. ogłosiły, że są na etapie wyboru partnera, z którym wdrożą to przedsięwzięcie. 

Wrocławski magistrat wspominał, że chce, aby na terenie miasta do wypożyczenia było 200 samochodów elektrycznych. Problemem – podobnie jak w innych polskich miastach – pozostaje brak stacji ładowania EV. Kilka działających we Wrocławiu punktów ładowania to z pewnością za mało, aby obsłużyć flotę 200 elektryków. Dlatego oprócz zakupu aut potrzebny jest także rozwój infrastruktury do ich ładowania. 

REKLAMA

Wedle informacji podanych w ubiegłym roku, wypożyczalnia elektrycznych aut miałaby powstać we Wrocławiu na przełomie 2016 i 2017 r. Wówczas oprócz aut miałoby się pojawić także około 400-500 miejsc postojowych dla elektryków, a także kilkadziesiąt punktów do ich ładowania. Systemem wypożyczania EV ma zarządzać zewnętrzny operator, który będzie czerpać zyski, ale także pokrywać koszty działania wypożyczalni elektryków.

REKLAMA

Samochody elektryczne we Wrocławiu mają uzyskać wiele przywilejów, z których nie skorzystają kierowcy tradycyjnych aut. Chodzi m.in. o korzystanie z buspasów, a być może także poruszanie się po ulicach w centrum, w którym wrocławski magistrat sukcesywnie ogranicza ruch aut.

Obecnie trwają rozmowy z firmami, które wdrożyłyby wrocławski system wypożyczania samochodów elektrycznych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jak podaje portal tuwroclaw.com, do postępowania stanęło pięciu zainteresowanych: Arriva Polska, ENIGMA Systemy Ochrony Informacji, konsorcjum spółek EGIS Projects Polska i NAWROT, Decatur Investments oraz AWL VIII.

Jednocześnie wrocławski magistrat chce zaktualizować wcześniejszy plan, tłumacząc to doświadczeniami zebranymi dotąd przy przygotowaniach do tego projektu. W ubiegłym miesiącu miasto podpisało umowę na opracowanie aktualizacji analizy ekonomicznej. 

gramwzielone.pl