Używane baterie samochodowe do stacjonarnych magazynów energii

Używane baterie samochodowe do stacjonarnych magazynów energii
Foto. Tennen Gas, wikimedia

Nissan zapowiedział, że wykorzysta baterie samochodowe, które wcześniej były stosowane w elektrycznych Nissanach Leaf, do montażu w stacjonarnych magazynach energii. Sprzedaż magazynów energii japoński koncern chce rozpocząć jeszcze w tym roku. 

Nissan Leaf to najpopularniejszy, w 100-procentach elektryczny samochód świata. Pierwsze Leaf-y wyjechały na drogi pod koniec 2010 r., a do tej pory sprzedano ponad 178 tys. egzemplarzy tego auta. Obecnie w pierwszych Leafach wymieniane są baterie, a japoński koncern chce je wykorzystać w stacjonarnych magazynach energii.

Rok temu Nissan zapowiedział, że używane baterie z elektrycznych Nissanów Leaf posłużą do konstrukcji systemu magazynowania energii produkowanej na farmie fotowoltaicznej o mocy 10 MW położonej koło japońskiej Osaki, która  należy do Sumimoto Corporation. Japoński inwestor w 2010 roku utworzył z Nissan Motors joint venture o nazwie 4R Energy, którego celem jest stworzenie rozwiązań umożliwiających zagospodarowanie zużytych baterii samochodowych. 

REKLAMA

Jednym z testowanych rozwiązań jest prototypowy magazyn energii (600 kW/400kWh) zbudowany z 16 używanych baterii litowo-jonowych z elektrycznych Nissanów Leaf, w który zostanie wyposażona farma fotowoltaiczna koło Osaki. 

Teraz japoński koncern zapowiedział, że będzie oferować stacjonarne magazyny energii, w których wykorzysta baterie z Leafów. Ich cena nie została jeszcze podana, ale można się spodziewać, że – ze względu na używane baterie – takie magazyny będą dostępne dla szerszej grupy producentów zielonej energii.

REKLAMA

Wcześniej konkurencja Nissana na rynku samochodów elektrycznych przedstawiła już swoje rozwiązania z zakresu stacjonarnych magazynów energii. Tesla zaprezentowała Powerwall, a Daimler zapowiedział uruchomienie sprzedaży takich instalacji w najbliższych miesiącach.

Stacjonarne magazyny energii, które chce oferować Nissan, to efekt współpracy z Sumitomo Corp. w ramach 4R Energy. Nowe rozwiązanie zostało opracowane także we współpracy z firmą Green Charge Networks, która odpowiada za system zarządzania magazynowaniem energii, a Nissan dostarczy używane baterie, które nie spełniają już wymogów w zakresie wykorzystania ich w samochodach elektrycznych.

Bateria litowo-jonowa z Nissana Leaf nadal utrzymuje wysoką wartość w zakresie magazynowania energii, nawet po usunięciu z samochodu, a Nissan chce wykorzystać większość używanych baterii w celach nie-motoryzacyjnych – czytamy w komunikacie 4R Energy.

Pierwsze magazyny energii Nissana mają być wykorzystane w jego fabryce w Kalifornii. Ich sprzedaż ma ruszyć w ostatnim kwartale tego roku. 

gramwzielone.pl