Tesla ma problem ze sprzedażą elektrycznych aut w USA

Tesla ma problem ze sprzedażą elektrycznych aut w USA
Tesla Model S / Steve Jurvetson, flickr cc-by

{więcej}Amerykański producent elektrycznych aut Tesla rozpoczął właśnie sprzedaż swojego elektrycznego Modelu S w Chinach. Tesla ma jednak problem ze sprzedażą aut w USA. 

Tesla sprzedała swój pierwszy egzemplarz Modelu S w Chinach. Elektryczny Model S kosztuje w Chinach 121 tys. dolarów – o 40 tys. dol. więcej niż w USA – ze względu na większe koszty transportu, dodatkowe podatki i cła. 

Szef Tesli Elon Musk zapowiada, że w ciągu kilku lat jego firma uruchomi w Państwie Środka produkcję. Problemem może okazać się jednak chińskie prawo, które stanowi, że zagraniczny producent elektrycznych aut może je produkować w Chinach bez dodatkowych podatków importowych tylko, gdy przekaże prawa do swojej technologii chińskiemu partnerowi. Z tego powodu na produkcję aut w Chinach nie zdecydowały się m.in. GE czy Nissan. 

REKLAMA

Wcześniej Tesla chce stworzyć w Chinach sieć kilku tysięcy punktów serwisowych oraz stacji ładowania. W tym celu będzie współpracować z lokalnymi dostawcami energii. 

Tesla ma jednak problem z rozwijaniem sieci sprzedaży na swoim rodzimym rynku. 

REKLAMA

Amerykańskie prawo od lat 30. XX wieku umożliwia sprzedaż aut wyłącznie za pośrednictwem licencjonowanych dilerów. Uchwalone 80 lat temu prawo miało chronić konsumentów, a obecnie przeszkadza w sprzedaży elektrycznych aut amerykańskiemu producentowi Tesli. 

Model sprzedaży Tesli zakłada bowiem bezpośrednią sprzedaż w firmowych salonach oraz za pośrednictwem internetu. To złamanie dotychczasowych zasad sprzedaży aut w USA. Bezpośredniej sprzedaży Tesli zabroniły już władze stanu New Jersey, a wkrótce podobną decyzję mogą podjąć też kolejne stany – pod wpływem nacisku wywieranego przez dilerów aut. 

W USA działa obecnie ok. 18 tys. dilerów samochodowych. Ich przychody wyniosły w 2012 r. 676 mld dolarów. Branża pośredników w sprzedaży aut w USA to ogromna siła, która może wypływać na władze stanowe i federalne. W ciągu ostatnich 10 lat zrzeszenia dilerów aut przekazały na kampanie wyborcze amerykańskich polityków w sumie ok. 145 mln dolarów.

Elon Musk, szef Tesli, zwraca uwagę, że sprzedaż elektrycznych aut dla pośredników stwarza podstawowy problem. W celu maksymalizacji sprzedaży elektrycznych Modeli S musieliby oni bowiem informować o wyższości tego rodzaju aut nad tradycyjnymi modelami, które stanowią obecnie niemal 100% ich przychodów. 

gramwzielone.pl