W Polsce wyraźnie wzrosła liczba samochodów elektrycznych
Według danych z końca ubiegłego miesiąca w Polsce zarejestrowano łącznie 7 884 samochody osobowe z napędem elektrycznym. W okresie od stycznia do października br. liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in osiągnęła poziom 3250, czyli o 100 proc. większy niż w tym samym okresie roku ubiegłego – informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.
Pod koniec października 2019 r. po polskich drogach jeździły 7 884 elektryczne samochody osobowe, z których 60 proc. stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) w liczbie 4 701, a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) w liczbie 3 183.
Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 446, natomiast liczba autobusów elektrycznych wynosi 208. W dalszym ciągu rośnie także liczba rejestracji elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia osiągnęła liczbę 6 094.
– Liczba elektrycznych samochodów osobowych w Polsce rośnie z miesiąca na miesiąc, ale rynek w dalszym ciągu znajduje się w początkowej fazie rozwoju. Nie pomaga mu, że wielu potencjalnych nabywców EV wstrzymuje się z zakupem, oczekując na spadek cen związanych z dopłatami w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Liczymy, że uruchomienie systemu wsparcia będzie odczuwalne i wpłynie na tempo rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Jakub Faryś, prezes PZPM dodaje, że istotne jest, aby procedury uzyskiwania dopłat w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu były jak najprostsze, aby umożliwić klientom bezproblemowe uzyskanie dofinansowania. Ważne jest również to, aby z dopłat Funduszu mogła skorzystać jak największa liczba przedsiębiorców. Zakupy flotowe stanowią bowiem 3/4 rynku rejestracji nowych samochodów.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Pod koniec października br. w Polsce funkcjonowało 958 stacji ładowania pojazdów elektrycznych zawierających 1 748 punktów. W tym 30 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym, a 70 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Wszystkie dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych