Będzie niższa akcyza na hybrydy

Będzie niższa akcyza na hybrydy
Fot. s400, flickr cc

Uchwalone przez parlament regulacje przewidują zmniejszenie o połowę stawki podatku akcyzowego dla pojazdów hybrydowych. Autorzy nowych przepisów nie policzyli, ile wdrożenie niższej akcyzy będzie kosztować budżet państwa. 

Regulacje dotyczące preferencji podatkowych dla samochodów napędzanych w całości lub częściowo energią elektryczną znalazły się w uchwalonej na początku ubiegłego roku ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Ta ustawa wprowadziła zwolnienie od podatku akcyzowego pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in lub napędzanych wodorem, ale nie klasycznych hybryd.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o elektromobilności preferencja podatkowa dla pojazdów hybrydowych typu plug-in będzie obowiązywać do 1 stycznia 2021 roku.

Teraz, dzięki ustawie przygotowanej przez Prawo i Sprawiedliwość, popartej wczoraj przez większość posłów, z akcyzy zwolnione zostaną w najbliższym czasie wszystkie auta hybrydowe z silnikami o pojemności do 3,5 litra. Przy tym akcyza na hybrydy z pojemnością silnika do 2 l zostanie zmniejszona z 3,1 proc. do 1,55 proc., a akcyza na auta hybrydowe o pojemności silnika między 2 i 3,5 l zmniejszy się z 18,6 proc. do 9,3 proc.

Autorzy nowelizacji nie przedstawili szacunków, jak zmniejszenie akcyzy wpłynie na spadek dochodów budżetowych. Portal WysokieNapiecie.pl policzył jednak, że tylko w przypadku sprzedaży 10 najpopularniejszych hybryd może to oznaczać zmniejszenie wpływów do budżetu o około 100 mln zł rocznie.

REKLAMA

Tymczasem sprzedaż hybryd w Polsce rosła ostatnio nawet bez preferencji w postaci niższej akcyzy.

Z informacji zebranych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w sierpniu br. w grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 3,4 tys. hybryd, co oznacza wzrost o 40,2 proc. w stosunku do rejestracji z sierpnia 2018 r.

Dla porównania w tym samym miesiącu zarejestrowano 154 auta wyłącznie z napędem wyłącznie elektrycznym, co stanowiło wzrost o 51 proc. w porównaniu do rejestracji z sierpnia ub.r. – w tym 71 samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 83 hybrydy typu plug-in.

Od początku 2019 roku do końca sierpnia w Polsce w grupie samochodów osobowych zarejestrowano 23,2 tys. hybryd (+49,3 proc.) oraz 1 640 z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+88,5 proc.).

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.