Solaris z wielką umową na dostawę elektryków do Warszawy

Solaris z wielką umową na dostawę elektryków do Warszawy

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie za blisko 400 mln zł zamówiły 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Największy dotychczas kontrakt na bezemisyjne autobusy w Europie wygrała firma Solaris. Przegubowe Urbino 18 electric zostaną dostarczane do stolicy w przyszłym roku.

W wielkim przetargu na autobusy elektryczne dla Warszawy Solaris Bus & Coach nie miał konkurencji, a w ocenie uzyskał 96,5 pkt na 100. W postępowaniu Solaris zgłosił, że za wyprodukowanie autobusów elektrycznych chce uzyskać 399,6 mln zł brutto. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła tymczasem 431,7 mln zł brutto.

Zakup 130 autobusów elektrycznych zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z programu „Infrastruktura i Środowisko”. 

REKLAMA

Solaris, zgodnie z podpisaną wczoraj umową, zrealizuje to zamówienie w roku 2020. Wówczas Warszawa, jako drugie europejskie miasto po Londynie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 pojazdów zasilanych energią elektryczną.

To już jego czwarty przetarg na dostawę autobusów elektrycznych. Pierwszy rozstrzygnięto w 2014 r. i wygrał Solaris, kolejny w roku 2016 wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno, a następny w 2017 r. wygrał znowu Solaris.

W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów – w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i  35 gazowym.

Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych, zapewnia, że za dwa lata kierowana przez niego spółka będzie w posiadaniu niemal 400 autobusów zero- i niskoemisyjnych.

Autobusy Solaris Urbino dla MZA zostaną wyposażone w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh, na które producent udzielił zgodnie z wymaganiami zamawiającego siedmioletniej gwarancji. Energia elektryczna będzie uzupełniana poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów.

REKLAMA

Autobusy zostaną wyposażone w dwa gniazda ładowania: nad prawym przednim nadkolu oraz za ostatnimi drzwiami, pantograf zostanie zamontowany na dachu pojazdu.

Stacje szybkiego ładowania z mocą ponad 400 kW będą rozlokowane w różnych punktach miasta. Budowa infrastruktury jest przedmiotem odrębnego postępowania przetargowego.

Jednostką napędową warszawskich elektrycznych przegubowców będzie oś z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 110 kW każdy. Dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowana zostanie przetwornica napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii.

Do tej pory Solaris do Warszawy dostarczył już ponad tysiąc autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. Elektrobusy można na co dzień spotkać na linii nr 222.

Autobusy elektryczne marki Solaris zostały dotąd zamówione przez 60 miast w 17 państwach i od roku 2011 pokonały już ponad 14 mln kilometrów.

Zaprojektowany i wyprodukowany przez Solarisa elektryczny model Urbino 12 electric w roku 2017 został wybrany najlepszym autobusem miejskim w Europie.

Wcześniej największy kontrakt w kraju na dostawę autobusów elektrycznych zdobył Ursus. Przetarg dotyczył dostawy 47 autobusów elektrycznych do Zielonej Góry. Podstawowy zakres kontraktu o wartości 96,5 mln zł brutto objął dostawę fabrycznie nowych, w pełni elektrycznych autobusów miejskich o długości 12 metrów, model Ursus City Smile.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.