Po Paryżu będzie jeździł wodorowy autobus z Polski
Paryski operator transportu publicznego RATP podpisał umowę na testy wodorowego autobusu Solarisa. Wcześniej ten sam przewoźnik zamówił elektryczny autobus polskiego producenta.
Francuski przewoźnik Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) i Solaris podpisali umowę na leasing i testy napędzanego wodorem autobusu Urbino 12 hydrogen. Dostarczony przez polskiego producenta autobus będzie jeździł po stolicy Francji w pierwszej połowie przyszłego roku, a testy potrwają 10 tygodni.
Solaris Urbino 12 hydrogen jest pojazdem całkowicie bezemisyjnym. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzić będzie z wodoru, który z kolei będzie przetwarzany w ogniwie paliwowym na energię elektryczną.
Energia zmagazynowana w wodorze zasila bezpośrednio układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez żadnych emisji.
Pojazd wyposażony zostanie także w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Autobus ma być w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.
Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania, ale będzie też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in.
Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in, tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych. Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy.
Kilka dni temu Solaris informował o otrzymaniu pierwszego zamówienia na wodorowe Urbino 12 hydrogen. Na zakup 12 autobusów z nowatorskim napędem zdecydował się przewoźnik z włoskiego miasta Bolzano.
Paryski przewoźnik RATP wcześniej zamówił pierwszy elektryczny autobus Solarisa.
Zamówiony przez RATP pojazd to Solaris Urbino 8,9 LE electric wyposażony w centralny silnik elektryczny o mocy 160 kW. Energia potrzebna do zasilania magazynowana będzie w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Do uzupełniania energii posłuży złącze plug-in.
RATP zapowiedział, że do 2024 r., kiedy w Paryżu odbędą się igrzyska olimpijskie, kupi kilkaset elektrycznych autobusów. Z przeznaczonego na razie na ten cel budżetu 400 mln euro mają skorzystać po równo producenci Heuliez Bus, Bolloré i Alstom.
Obecnie w skład floty francuskiego przewoźnika wchodzi 4,7 tys. pojazdów, w tym około 950 autobusów hybrydowych, 140 pojazdów napędzanych biogazem i ponad 80 autobusów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. W tym roku ma do nich dołączyć po kilkadziesiąt autobusów na biogaz i baterie.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.