Po Paryżu będzie jeździł wodorowy autobus z Polski

Po Paryżu będzie jeździł wodorowy autobus z Polski
Solaris

Paryski operator transportu publicznego RATP podpisał umowę na testy wodorowego autobusu Solarisa. Wcześniej ten sam przewoźnik zamówił elektryczny autobus polskiego producenta.

Francuski przewoźnik Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) i Solaris podpisali umowę na leasing i testy napędzanego wodorem autobusu Urbino 12 hydrogen. Dostarczony przez polskiego producenta autobus będzie jeździł po stolicy Francji w pierwszej połowie przyszłego roku, a testy potrwają 10 tygodni.

Solaris Urbino 12 hydrogen jest pojazdem całkowicie bezemisyjnym. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzić będzie z wodoru, który z kolei będzie przetwarzany w ogniwie paliwowym na energię elektryczną.

REKLAMA

Energia zmagazynowana w wodorze zasila bezpośrednio układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez żadnych emisji.

Pojazd wyposażony zostanie także w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Autobus ma być w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.

Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania, ale będzie też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in.

Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in, tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych. Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy.

REKLAMA

Kilka dni temu Solaris informował o otrzymaniu pierwszego zamówienia na wodorowe Urbino 12 hydrogen. Na zakup 12 autobusów z nowatorskim napędem zdecydował się przewoźnik z włoskiego miasta Bolzano.

Paryski przewoźnik RATP wcześniej zamówił pierwszy elektryczny autobus Solarisa.

Zamówiony przez RATP pojazd to Solaris Urbino 8,9 LE electric wyposażony w centralny silnik elektryczny o mocy 160 kW. Energia potrzebna do zasilania magazynowana będzie w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Do uzupełniania energii posłuży złącze plug-in.

RATP zapowiedział, że do 2024 r., kiedy w Paryżu odbędą się igrzyska olimpijskie, kupi kilkaset elektrycznych autobusów. Z przeznaczonego na razie na ten cel budżetu 400 mln euro mają skorzystać po równo producenci Heuliez Bus, Bolloré i Alstom.

Obecnie w skład floty francuskiego przewoźnika wchodzi 4,7 tys. pojazdów, w tym około 950 autobusów hybrydowych, 140 pojazdów napędzanych biogazem i ponad 80 autobusów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. W tym roku ma do nich dołączyć po kilkadziesiąt autobusów na biogaz i baterie.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.