Mamy 5,6 tys. EV i ponad 600 stacji ładowania

Mamy 5,6 tys. EV i ponad 600 stacji ładowania
ING

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych informuje, że po polskich drogach porusza się ponad 5,6 tys. samochodów elektrycznych, które mogą korzystać z ponad 660 stacji ładowania, co ma wynikać z Licznika elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Licznik elektromobilności, aktualizowany przez PZPM i PSPA, dostępny jest na stronach internetowych organizacji. Dzięki niemu, każdy zainteresowany może się dowiedzieć, ile pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania.

Wszystkie dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.

REKLAMA

Pojazdy elektryczne

Pod koniec kwietnia br. w Polsce zarejestrowane były 5 642 elektryczne samochody osobowe, z których dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 3 581, a pozostałą część hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 2 060. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce wynosi 63 proc. do 37 proc. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec kwietnia br. zwiększył się do 294 szt., e-busów 198 szt., a elektrycznych skuterów i motocykli – do 3 822 szt.

– Można powiedzieć, że średnio ponad połowa emisji powodujących smog w miastach pochodzi z ruchu drogowego, w związku z czym ekologiczne rozwiązania w obszarze transportu powinny być w dalszym ciągu wspierane przez władze centralne i samorządowe. Pojawiające się na ulicach autobusy, ciężarówki i samochody dostawcze z napędem elektrycznym napawają optymizmem, choć – z uwagi na relatywnie wolny przyrost rejestracji – dopiero zapoczątkowują trend e-mobilności transportu miejskiego w naszym kraju – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

REKLAMA

– Od początku stycznia do końca kwietnia 2019 r. w Polsce zarejestrowano 1 385 osobowych samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. W porównaniu do analogicznego okresu roku 2018 r. oznacza to wzrost o 104 porc.. Liczymy na utrzymanie tego trendu w kolejnych miesiącach i jak najszybsze rozpoczęcie udzielania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który ma potencjał, by stać się istotnym czynnikiem wpływającym na tempo rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), w I kwartale 2019 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 61 789 samochodów całkowicie elektrycznych (+84,4 proc. r/r) oraz 37 385 hybryd typu plug-in (+0,1 proc. r/r). Najwięcej zeroemisyjnych samochodów typu BEV sprzedano w Niemczech (15 944, +74,7 proc. r/r), we Francji (10 569, +44,3 proc. r/r), Holandii (9 925, +103,9 proc. r/r), Wielkiej Brytanii (5 997, +54 proc. r/r) oraz w Szwecji (4 091, +227,3 proc. r/r).

Liderem w całej Europie pozostaje Norwegia, gdzie w I kwartale 2019 r. zarejestrowano aż 18 655 samochodów całkowicie elektrycznych, co oznacza wzrost o 92,4 proc. względem analogicznego okresu 2018 r.

Na koniec marca br. w Polsce działało ponad 668 stacji ładowania pojazdów elektrycznych (1 205 punktów), w tym najwięcej w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Gdańsku i Poznaniu.

W tym 34 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 66 porc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W tym zakresie Polska posiada jeden z największych udziałów punktów DC w Europie. Udział szybkich punktów ładowania na Starym Kontynencie wynosi 15 proc.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych