PE za ostrzejszymi normami emisji CO2 w motoryzacji

PE za ostrzejszymi normami emisji CO2 w motoryzacji
Pixabay

Parlament Europejski przegłosował wyższe cele redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i ciężarowych niż proponowała wcześniej Komisja Europejska. Transport jest jedynym sektorem w Unii Europejskiej, w którym od 1990 r. nie odnotowano żadnego znaczącego spadku emisji gazów cieplarnianych.

Plany ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z samochodów osobowych i dostawczych do 2030 r., uzgodnione już wcześniej, nieformalnie, z ministrami krajów Unii Europejskiej w ramach Rady UE, zostały teraz przyjęte przez Parlament Europejski.

Posłowie oraz Rada uzgodnili wyższy cel redukcji emisji z nowych samochodów w Unii Europejskiej, do 2030 roku, na poziomie 37,5 proc., niż zaproponowała Komisja Europejska (30 proc.). Uzgodniono również cel redukcji CO2 dla nowych samochodów dostawczych na poziomie 31 proc. do 2030 roku.

REKLAMA

Ostrzejsze normy zostały przyjęte 521 głosami członków Parlamentu Europejskiego w stosunku do 63 głosów przeciwko oraz 34 wstrzymujących się.

Zgodnie z regulacjami przyjętymi przez europosłów, producenci samochodów, których średnie emisje przekroczą wyznaczone limity, będą musieli uiszczać opłaty.

Nowe prawo wymaga, aby emisje w całym cyklu życia samochodów były oceniane na poziomie unijnym.

REKLAMA

Komisja Europejska ma ocenić do roku 2023, czy należy opracować wspólną metodologię oceny i spójną sprawozdawczość w zakresie tych danych.

Dane Europejskiej Agencji Środowiska pokazują, że spośród wszystkich środków transportu w Unii Europejskiej transport drogowy generuje największy udział w emisji gazów cieplarnianych – w 2016 roku jego udział w emisjach w transporcie wynosił 72,9 proc.

Cały transport odpowiada za około 20 proc. łącznych emisji gazów cieplarnianych w UE.

Nowe cele uchwalone przez Parlament Europejski muszą teraz zostać przyjęte, przed publikacją w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, przez ministrów w ramach spotkań Rady UE.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o