GreenWay uruchomił pierwsze stacje ładowania z magazynami energii
W ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu NCEFastEVNet, którego realizację podsumowali wczoraj w Brukseli przedstawiciele GreenWay, zainstalowano w sumie 75 szybkich stacji ładowania w Polsce i 10 w Słowacji. Kilka z nich zostało wyposażonych w magazyny energii.
Stacje ładowania uruchomione w ramach projektu NCEFastEVNet znajdują się w największych miastach i przy głównych trasach w Polsce i Słowacji.
Wszystkie dostępne są nie tylko dla klientów zarejestrowanych w sieci GreenWay, ale również dla osób zarejestrowanych w innych europejskich sieciach.
Zrealizowane w ramach projektu NCEFastEVNet trzy stacje ładowania w Słowacji – w Bratysławie, Trencinie i Ruzomberoku – zostały wyposażone w magazyn energii.
Jak tłumaczy GreenWay, takie rozwiązanie pozwala na instalowanie szybkich stacji ładowania, o wysokim zapotrzebowaniu na moc, w lokalizacjach, gdzie występują problemy w dostępie do dużej mocy z sieci elektroenergetycznej.
Projekt NCEFastEVNet był współfinansowany przez Agencję Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci (INEA) Komisji Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.
Poza budową sieci stacji ładowania, analizowano czynniki ekonomiczne związane z tworzeniem i funkcjonowaniem infrastruktury ładowania, a także oczekiwania ponad obecnych i potencjalnych kierowców pojazdów elektrycznych.
Celem było określenie, w jaki sposób należy zapewnić wysokiej jakości usługi ładowania samochodów elektrycznych, a tym samym zwiększyć zainteresowanie i przyczynić się do upowszechniania elektromobilności.
W 2018 r. projekt NCEFastEVNet, jako pierwszy z regionu Europy Środkowej i Wschodniej, otrzymał pożyczkę z programu InnovFin z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
W całej sieci GreenWay znajduje się aktualnie 160 stacji ładowania, z czego w Polsce uruchomiono 115 stacji.
Wcześniej GreenWay zintegrował również pierwszy magazyn energii, określany przez spółkę jako GridBooster, ze stacją ładowania uruchomioną w Polsce, w Galerii Metropolia w Gdańsku.
Zainstalowany w Gdańsku GridBooster dysponuje pojemnością 60 kWh. Instalacja obsługuje jedną stację szybkiego ładowania marki Delta oraz dwie stacje półszybkie. Łączna moc tych ładowarek wynosi 100 kW, przy czym bezpośrednio z sieci pobierane jest jedynie 40 kW, a pozostałą moc zapewnia magazyn energii.
„Serce” GridBoostera stanowi moduł używanych baterii litowo-jonowych pozyskiwanych z samochodów elektrycznych wycofanych z eksploatacji.
Jak tłumaczy spółka, kiedy zapotrzebowanie na ładowanie jest niskie, a sieć nieobciążona, zainstalowana w urządzeniu bateria ładuje się bezpośrednio z sieci, gromadząc energię. Natomiast w momencie, gdy zapotrzebowanie stacji ładowania rośnie, przekraczając przy tym moc dostępną z sieci, zmagazynowana energia służy do ładowania pojazdów.
Dzięki temu można osiągać maksymalną moc nawet kilku ładowarek stanowiących jedną stację ładowania, uniezależniając to od ograniczeń mocy dostępnej z sieci.
Magazyn może także pobierać energię tylko w czasie dolin nocnych, wtedy gdy system energetyczny jest najmniej obciążony, a tym samym energia elektryczna jest najtańsza, wykorzystując ją w pozostałych godzinach.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.